100%

Igår var det som sagt dags för hoppträning för oss. Gissa om vi var glada att slippa koppla på transporten och bege oss iväg i regnrusket/mörkret:)



Framridningen och framhoppningen började med massa svängar(kan vara R favoritövning:p)

Låga hinder i sockerbitshöjd, bland annat "klockan" med tre ganska tajta språng mellan i högervarv och sedan vända 90 grader och hoppa ett miniräcke, direkt efter det vända tvärt vänster för att sedan vända tvärt höger efter 2 språng över en minioxer. Ärtan var laddad eftersom hon vilade måndagen och dessutom nyklippt! Trots att hon var lite väl på skötte hon sig mycket fint på framhoppningen!

Kopplade sedan ihop diverse linjer och hoppade en liten bana på 7 hinder, 8 språng (tvåkombination med räcke in, oxer ut)

Vi började på lite låg höjd, ca 110. Ärtan var lite för på och aningens het och dragig. Jag försökte att bara fokusera på min sits. Låg hand och tillbaka med överlivet. R sa att hon kommer lugna sig när det blir högre och självfallet hade han rätt. Som alltid;)

Började snett igenom med ganska lång anridning på en oxer med vattenmatta under, fortsatte sedan på ena långsidan med räcke-räcke (17,5m) När det var lågt red jag på 5 tillbaka och sedan när vi höjde blev det 4 normala språng. Efter det vände vi in på diagonalen igen hoppade kombinationen med normalt avstånd (7,10). Behöver jag säga att det kändes långt när vi hoppade lägre! Avslutningsvis vände vi in på den andra långsidan med oxer in 14m-räcke-14m-räcke. Dvs 3 språng tänka lite framåt när det var lågt!



R höjde sedan upp hela banan så den låg på 140-150,hjälp! Men oj så hon hoppade. Hon var mycket finare än förra träningen när vi hoppade på dessa höjder. Precis som R sa måste hon ibland få träna lite högre för att få höjden i sig. Hon var klockren. Allt stämde. Jag kom ihåg att räta på mig, hålla en aktiv galopp i svängen och bara vänta in hindren. Ärtan rev inte en enda bom på hela träningen:) Min fina fina älskling! Det är sådan enorm lycka att hoppa denna hästen. Allt känns så lätt. Jag vet precis var alla knappar sitter, vet precis hur hon reagerar och vet att hon aldrig sviker mig!!!

Hon kastar hjärtat före hindret innan hon hoppar!





Kommentarer
Postat av: Sara Wahlund- Unghästar/ Världscup häst.

Okej den lät ju bra o ett rätt bra pris med :) Tack för tipset :)

2010-11-03 @ 10:12:42
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: malin

jag vill se film ju!

det är verkligen helt fantastiskt när man har en häst som man känner att man verkligen "är ett med" (klyschigt värre, hihi). Tur för dig att det är så mellan dig och ärtan, tråkigt för mig att det är så mellan mig och en liten skruttponny ;)

2010-11-04 @ 08:27:34
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0