Så var det fredag igen


Igår var det en händelserik dag. Först var jag oerhört huslig och tvättade hela förmiddagen, pust vad det blir mycket tvätt hela tiden. Var kommer den ifrån:p

Sen blev det stallet för ett pass i ridhuset på Ärtan. Hon var aningens tjafsig och lite bråkig, ville inte ta alla hjälperna osv. Har mina aningar vad det beror på... stavas B-R-U-N-S-T!

Det märks för a:Hon blir mer kärvänlig och kelar gärna med allt och alla, b:Hon stökar runt i boxen, hon som annars är väldigt renlig och lättmockad, c:Blir tjafsigare i ridningen!

Fick ändå till det riktigt bra i slutet tyckte jag. Gjorde en superövning som går att göra i både trav och galopp. Igår gjorde jag den bara i trav och valde att fokusera galoppen på avsaktningar och igångsättningar.

Övningen går ut på att man utgår från stora mittvolten, och när man kommer till öppna delen av volten lägger man en mindre volt i motsatt varv, ca 10 m. Så om jag ligger i höger varv på stora mittvolten, ställer jag om till vänster på den öppna delen, gör halvhalt eller en avsaktning och fortsätter in i en 10 m volt till vänster. Ställer om till höger och fortsätter på den stora volten.

Om man gör övningen i galopp så utgår man från en förvänd galopp på stora volten och rättvänd galopp på de mindre volterna!



_____________________________________________________________________________________________

Sen åkte jag till Solla för att hjälpa Jenny att hoppa. Blev inte så mycket bilder för var fullt upp med att höja, sänka och instruera:)

Men oj vad jag är glad över att stå på en mindre privat anläggning. Man blir verkligen bortskämd med att ha alla utrymmen för sig själv! Vi blev aningens begränsade av att man inte fick flytta hindren som stod uppe och att det var flera andra som "hoppade", enligt mitt tycke mest yrade runt utan någon plan:s

Fanns endel linjer och studsar som passade Daxian bra dock. Började med att hoppa fram på volt, bara hitta en rund bra och lagom aktiv arbetsgalopp i båda varven! Övergick sedan till att travhoppa ett räcke. Bra övning för att få en så stor häst som Dax att samla ihop sig och hoppa upp. Hoppade sedan diverse brutna linjer fram till studs och fram till en tvåkombination. Avslutade med att höja upp oxern ut till ca 125 och bredda rejält.

WOW vad den hästen kan hoppa och jag har nog inte sett en häst som gör det så lätt. Hindret skulle likaväl kunnat vara 150 och han hade bara skuttat över det iaf. Trots att han är så stor (närmare 180) gör han allt otroligt lätt och är kvick i benen. Stora hästar kan lätt bli lite långsamma och oförsiktiga men inte Dax! Det skulle vara otroligt intressant att se hur långt han skulle kunna komma med en elitryttare på ryggen och när han blivit starkare i kroppen.




Två suddiga bilder på Dax som bara blir vitare och vitare:)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0