Höst eller vad?

Ja i dag började jag starkt undra vilken årstid det egentligen är! Har varit rikitigt varmt och nästan lite kvalmigt idag...men inte mig emot.. snart kommer säkerligen vinterrusket!

Blev ett pass på utebanan idag. På en mycket piggelin Ärto. Men gillar hästar med lite fart och temperament i. En slö seg sak är inget för mig;) Hade tänkt rida lite bommar idag men valde små pyttehinder istället. Blev lite inspirerad efter att kikat lite på hopptävlingarna som var på Heda...och kunde inte hålla mig borta från att skutta... "bara LITE iaf, snääälla";)

Varför har man inte fler hästar att rida så man kan skutta hela dagarna??

Värmde upp ordentligt med att flytta bakdelen, sidvärtsrörelser och massa avsaktningar och igångsättningar...allt för att få en uppmärksam pålle. Jag tycker iallafall att det är lätt att bli lite sen och seg i sina hjälper. Särskilt lätt är det att fastna i handen om man har en het häst som ligger på. Ärtan inbjuder gärna till det vilket bara resulterar i en onödig dragkamp. Även fast jag rider en het häst vill jag ha omdelbar respons både framåt och tillbaka. Många är rädda för att rida en het häst framåt eftersom "den redan är så framåt och het". Men helt ärligt....hur många "heta" hästar finns det egentligen som bara har en faslk framåtbjudning och inte har stödet i handen?? Rätt många skulle jag vilja säga!

Hoppningen då... Fungerade kalasfint idag. Balanserad och lugn. Hoppade runda avslappnade språng hela tiden, rikitigt härlig känsla. Jobbade mycket med brutna linjer, korta samlade spårng, volter och lite travhoppning. Hoppade bland annat en bruten linje med räcke-17 m till räcke, avsaktning till trav och sedan travhoppa ett litet plank med bom framför (ca 2,20)

Perfekt att travhoppa lite då och då för att "checka av" både sin egen balans och position i sadeln men även utmärkt styrketräning för hästen!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Vilken fin blogg du har! :D Hitta dig på din fb sida:)

2010-09-26 @ 14:00:01
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0