Inspiration

Igår fick jag följa med älskling på en föreläsning som verkligen inspirerade.

Han talade om coachning, ledarskap och det mentala. Att vara målinriktad.

Han har jobbat en del med kända golfproffs runt om världen och golf är precis som ridsport en individuell sport.

Jag kände därför att jag kunde knyta det han tog upp till min träning och ridsporten.

Hur tacklar jag nervositet, hur känner jag när jag stiger in på en tävlingsbana...vill jag helst bara därifrån på en gång?Ser jag mig själv som en vinnare?

Sedan sa han en bra grej... vi svenskar är bäst i världen på att älta.

Har du någongång ältat en runda där du fick 4 fel pga att du tog ett tygeltag för mycket....tänk om jag hade gjort så istället, tänk om....osv.

Minst 600 g/ dag har forskare räknat ut att vi svenskar ältar saker som har hänt!

Inte konstigt att det är svårt att gå vidare!

Jag fick även en del konkreta tips som jag ska ta med mig in i min träning... och när jag hörde honom prata om vissa saker kändes det bra att jag faktiskt är på rätt spår i HUR jag tränar. Eller snarare på vilket sätt  jag kommunicerar med min elev.


Igår fm blev det alltså lite ridning för min del. Hade fått fler hästar att rida om jag bara haft tid till det, men det får bli en annan dag.

Ärtan fick börja med att sträcka ut på fältet.  Vi har ett fält bakom hagarna som är jättestort, kuperat, helt utan sten och mest liknar en vanlig gräsbana...tror ni det är perfekt att rida där nu eller:)

Jag tror att Ärtan nöjt av att få sträcka ut och jobba riktigt ordentligt i uppförsbackarna.

Sedan var de dags för Cardentostoet. Hon är bara riden ca 2 år och inte särskilt mycket grundutbildad. Riden med ganska mycket hand och på tok för lite ben. Detta är andra gången jag rider henne och jag märkte verkligen en stor skillnad sedan sist. Nu vågar hon ta stöd på bettet och söka sig framåt nedåt när jag begär det. Jag tror att detta kan bli en riktigt riktigt trevlig pålle med lite mer utbildning. Hon är väldigt taktfast i sina gångarter och har ett stort och försiktigt hopp över hinder. I dagsläget måste hon dock bli starkare och mer eftergiven i sidorna ...men det tror jag kommer. Jag gillar verkligen den här hästen:)


Känns underbart att få sitta på en skimmel igen:)

Efter det var det C:s tur. Hon fick ett riktigt genomkörarpass igår tillsammans med sin ägare (min elev) så idag ville jag bara checka av läget från gårdagen. Hon är en häst som är riden väldigt tyskt. Mycket ben och ganska ihop i formen. Vi försöker nu jobba på att få henne att sänka nacken och komma upp med ryggen. Hon har väldigt lätt för det mesta och är otroligt ridbar...hennes svaghet sitter i högersidan. Hon vill inte riktigt ta högerskänkeln och forma sig runt den. Slingrar sig lite och fattar gärna vänster galopp istället för höger för att komma undan.
Jag fortsatte bara jobba med lösgörande arbete. Ridning på trekvartslinjen med minst 3 övergångar per långsida. Och volt på kortsidan där jag verkligen ville att hon skulle sätta under sig det inre bakbenet. Vänstervarvet gick super, högervarvet kärvade lite.

Överlag mycket givande pass på fina hästar. Jag är väldigt glad över att få den här chansen och förtroendet att rida så fina hästar:)



C innan ridning. Vårat underbara stall, öppet upp i nock och med ljusinsläpp på hela gaveln!

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

SV: ridhus hade inte varit helt fel i vinter. :P men är mycket roligare att rida ute!

2011-04-15 @ 15:51:58
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Johanna

vart bor du nu, inte i norrpan som jag fattar de i bloggen? Jobbar du med hästar på heltid o så med? MVH Johanna

2011-04-16 @ 22:50:07
Postat av: Anna

Blev lite intresserad när du skrev att hästen är riden "väldigt tysk", hur menar du då?

2011-04-17 @ 10:42:07
Postat av: Bella

Johanna: Jag har aldrig bott i norrköping, dock i linköping;) Nu bor jag i östra skåne vid havet! Nej det är bara min hobby men tjänar lite extra på att utbilda lite andra hästar i stallet.



Anna: Hon är riden med väldigt mycket säte, mycket ben och ganska ihopdragen i formen, dock otroligt välriden och lydig men det märks att hon är van vid ganska "precis" ridning och mycket tryck genom sätet. Inte en millimeter för mycket eftergift över hinder! Så blir inte så lätt för min elev som är ganska späd att rida henne mot hinder. Hon är över 180 i mankhöjd men väldigt lätt i kroppen:)

2011-04-17 @ 11:21:56
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0