Nej nej nej

Nu har ärtan skadat sig igen...

Tog ut henne ur boxen och började borsta. Visiterar alltid samtidigt och upptäcker att min ena hand blir helt full av blod efter att jag tagit henne på bakbenet!

Tittar efter och ser ett 5 cm stort avlångt/runt sår på höger hasspets.

Troligtvis har hon rullat i hagen och prickat in en vass sten... ser ingen annan tänkbar möjlighet (trodde det var omöjligt med en platt och relativt liten hage)
Hon hade rejält ont och var både varm och svullen, men det beror nog mest på att det var relativt färskt.

Kylde benet ca 20 minuter och då gick svullnaden ner. Efter att jag gjort rent det med jodopaxblandning gjorde jag ett försök att lägga bandage runt. Inte det lättaste att få ett bandage att sitta på hasen:s
Lindade även båda bakbenen så att hon får lite stöd. Hon verkar pigg och på alerten annars så hoppas och tror att det går över på några dagar.
Såg ut som att det inte var särskilt djupt utan bara ett rejält skrapsår!

Kände mig iaf lite lättad när jag nattade henne och upptäcker att hon står och vilar...på det andra bakbenet och inte det som hon har såret på:)

MEN trots att jag inte kunde rida Ärtan betydde det inte att jag blev "Hästlös":)

Först red jag Cardentostoet som gått som körhäst. Wow vilken häst det kan bli efter lite utbildning på marken och när hon fått lite mera självförtroende i hoppningen. Försiktig, lyhörd, hoppar som en katt och med ett jäkla tryck.
Får se vad framtiden utvisar men tror jag kan ha fått mig en projektpålle att vidareutbilda:)
Kul!

Efter hennes tur gav jag mig i kast med nästa pålle. Var min elevs tyska sto (som gått 150) som behövde sig ett markarbetspass. Hon har börjat testa lite var gränserna går och jag fick jobba henne ganska rejält i högervarvet med många övergångar och med lite tagen bakdel för att få henne framme för skänkeln och i en rund bärig form. Trots lite protester gillar jag henne väldigt mycket. Det är häftigt att få rida en så fin och välutbildad häst med ett oerhört tryck i steget.






Kommentarer
Postat av: malin

usch vad trist. Men skönt att det inte verkar vara nåt superallvarligt!

2011-04-05 @ 08:21:54
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0