Beslut

Jag har tagit lite beslut gällande framtiden.
Tiden får utvisa om det var ett klokt beslut.
Vill inte avslöja för mycket men jag ligger i hårdträning, så mycket kan jag säga.

Försöker genomföra något som alltid varit en dröm och då kan det vara värt lite blod svett och tårar. Går det inte iår så får det bli nästa år!

För några veckor sedan tog jag även ett beslut om att byta hovslagare till Ärtan. Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en kompetent hovslagare här nere i hästmeckat...men tydligen hade jag fel. Kanske har jag varit bortskämd med en mycket kompetent och kunnig hovslagare innan i Östergötland, who knows! Men Ärtan är nu skodd 2 ggr här nere och jag märker redan skillnad på hennes hovar och benställning. Tänk så fort det kan gå att förstöra något som alltid varit så bra. Utan hov ingen häst....och jag har tillräckligt mycket kunskap för att se när det börjar gå galet med hovarna och när det är dags att göra något!

För det första har den gamla hovslagaren varit för slarvig. Inte verkat ordentligt, skurit rent kring strålen osv. Hon har dessutom lagt bakskorna på ett sådant sätt att tårna skjuter iväg på längden (ärtan har alltid varit väldigt "tacksam" då hon nästan bara växer på höjden)Dessutom har hon verkat av hovarna för lite. Dvs redan efter 3-4 veckor har de känts långa igen. Suck!

Nu har jag iaf hittat en hovslagare som verkar fungera mycket bättre. Hon är relativt ny, men oerhört noggrann och bra med hästarna. Kommer alltid i tid, lätt att få tag på och helt enkelt oerhört trevlig. Ärtan fick nya skor igår och den nya hovisen var rent ut sagt chockad hur hon såg ut i hovarna. Framförallt bak. Hon verkade av nästan 2 cm på bakhovarna och Ärtan hade dessutom nästan utvecklat en dubbelsula (när lager på lager utvecklas ovanpå den vanliga sulan) Så nu är och kort och fin i fötterna igen och skodd exakt som jag vill ha henne! den nya hovisen trodde mycket väl att hennes långa tår i bak kunde påverka belastningen på leder och framförallt knäna. Kanske kan ha något att göra med hennes hälta? På tisdag får jag svar för då ska vi äntligen till vet!!!

Idag ska jag förutom att sköta den dagliga omvårdnaden av Ärtan även skritta Levara en stund. Hon har vinterpäls och går utan skor runt om men nu ska vi köra igång. Hoppas jag håller mig kvar:p Det blir ridhuset ca 15 minuter just in case.

Kl 18 blir det även dressyrträning för en elev.



Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband!

Spännande!!

Här finns gott om bra hovslagare, problemet är att det är ännu mer gott om hästar så många tar inte emot nya kunder.

2011-08-31 @ 17:21:59
URL: http://equilina.se
Postat av: carolina - Tävling / Snyggaste sommarbilden

Anmäl dig gärna till veckans blogg som är uppe nu!

2011-08-31 @ 20:02:26
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj är hon bara skodd två gånger sen ni kom hit? tycker ni varit här nere sen i början på året :) Sen tycker jag att hovarna har växt extremt mkt på mina hästar i sommar och hört fler som haft det "problemet" på sina hästar också, men har ju såklart fått sko oftare då ist.

2011-08-31 @ 20:57:58
Postat av: Bella

Anonym:

Flyttade ner i februari och då var hon nyskodd, men det var visst 3 ggr och inte två;) Jo de växer ju för det mesta ganska mycket mer på sommaren än övriga årstider...så det i kombination med att hovslagaren verkat för lite var ingen bra kombo!

2011-08-31 @ 21:32:17
Postat av: Sofia

Jag har också bestämt mig för att byta hovlagare. Det är INTE okej att Hella tappar skorna 3 ggr inom 3 veckor, varav en gång bara några dagar efter skoning! Och sammanlagt 7 tappskor på ett år! Det är mycket pengar redan innan alla tappskor.

2011-09-01 @ 22:46:43
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: josefina

Usch ! Ja , jag har också haft problem med min gamla hovslagare som skodde min häst så fel att han fick blödningar i trakterna och blev halt .

Som sagt , inga hovar ingen häst .



Trevligt att hitta in till en gammal vetlanda bo också måste jag tillägga ! :)

2011-09-06 @ 14:56:08
URL: http://jnordlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0