Hoppning

Ärtan hoppade strålande igår:)
Tyvärr blev det varken film eller bild för Jon blev upptagen med annat. Verkligen synd då hon kändes hur fräsch och fin som helst.
Jag valde att hoppa på gag bettet, så jag skulle ha lite mera att säga till om.
Huvudfokus var på en linje med tre räcken 16 m mellan. Där varierade jag antalet språng mellan 4 och 5 när det var lågt. När jag sedan höjde la jag upp galoppen och hoppade på 4 språng. Jag ville verkligen få henne att hoppa in för att kunna mjukt sitta tillbaka och skapa plats till nästa hinder (trots att det egentligen är trångt)...och wow vilken känsla när förhållningen bara går igenom.
Jag fick ett underbart driv i galoppen och vågade verkligen bara sitta och vänta. Men jag måste medge att jag kände mig skapligt ringrostig:s Hoppkänslan är någon man tappar fort!
Avslutade på linjen ca 120 höjd och sedan ett enkelt räcke och oxer ur sväng på 130 höjd. Hade egentligen planer på att hoppa några större språng men eftersom jag fick hoppa själv utan assistent blev det så krångligt att hoppa av för att höja:p Dessutom slutade jag när hon gick som bäst!
**********************
Min pärla! Nu ska vi hitta tävling till nästa helg tror jag. Förhoppningsvis kommer vi upp till Grevlunda för att träna på tisdag, det hade passat bra i planeringen iaf.

Kommentarer
Postat av: emelie

vad underbart det är att läsa om tappade hoppkänslor;)

jag har verkligen mycket att komma tillbaka till när det är ca 1år sedan jag styrde på hinder.

2011-08-21 @ 10:23:38
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför har du så kort på 4 språng? Jag har lärt mig att ha minst 17.5 m.



2011-08-21 @ 20:01:39
Postat av: Bella

Anonym:

Jag vill ha kort för att få hästen att hoppa runda fina språng. De flesta hästar har inga problem att länga och öka galoppen, det är korta galoppen som är svårt=det som de flesta måste träna på. Det är svårt att korta men samtidigt behålla spänst, balans och power i galoppen. Att rida på lite kortare distanser gör även att hästen blir reaktionssnabb och får tänka till lite själv och jag som ryttare lär mig att snabbt få tillbaka överlivet och bli "färdig" innan nästa hinder. Givetvis skiljer det sig från häst till häst, men min häst mår iaf bra av detta tänket.

2011-08-21 @ 20:41:08
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0