Inspirerad

Bra ridning inspirerar till 1000! Det är helt ofattbart att något så svårt helt plötsligt kan se så lätt ut?
Övning ger färdighet...men helst skulle man ha iaf 5-6 hästar att rida varje dag också.





Efter mitt besök på Grevlunda igår när jag fick se Lisen rida var jag laddad till tårna för att ta mig an en dust med Ärtopärto i ridhuset. Jag är en sådan som verkligen tror att ryttarens "mood" och inställning direkt smittar av sig på hästen. Har piloten en dålig dag så går aldrig hästen super. Och min inställning igår gjorde nog verkligen susen på Ärtan:)
**********************************
Redan från första stund var hon helt med på noterna. Avslappnad och mjuk i sidorna. Verkligen ett stort plus att hon jobbade på så bra. Jag tror att min ridning är ganska "jämn". Det vill säga att jag rider ungefär likadant varje dag, inverkar på samma sätt och kräver ungefär samma saker varje ridpass. Igår försökte jag dock ändra mitt "tänk" en aning. Lisen poängterar hur viktigt det är att hästen bär sig själv och att den svarar framåt. Svarar den sedan inte tillbaka när man ber om det, då rider man hästen framåt lite till och ställer frågan om en avsaktning iGEN. Går inte förhållningen igenom då får man stanna hästen och börja om från början. Lite den tanken ville jag ha när jag red igår. Jag gav Ärtan lite längre tygel och successivt bad jag henne om lite större steg, lite mera bärighet och formning...utan att korta tygeln och få för mycket stöd där. Det var annorlunda! Och det var väldigt svårt men nyttigt att ändra i sitt invanda ridsätt. Ärtan tog den här typen av ridning väldigt bra och jag ska nog försöka få till lite av detta tänk när jag hoppar idag eller imorgon.
Igår red jag även min ena elevs häst. Nyttigt och lärorikt att sitta på olika hästar!
"Tänk mer framåt...mindre skydda" är mitt nya mantra,hehe!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0