Träning på grevlunda

Jag följde som sagt med två stycken från stallet när de skulle upp till Grevlunda och träna för Lisen Bratt Fredricson.
Jag tycker det är oerhört intressant och lärorikt att bara stå på backen och lyssna.
Väldigt inspirerande och nu vill jag bara rida för fullt själv:)
Lisens grundtanke är att gas och broms måste fungera. Du måste hela tiden ha hästen framme för skänkeln och att den tar framåtdrivande hjälper. De som tränade fick först börja med att värma upp i trav, flytta sidvärts och sedan in på en volt där tanken var att de skulle öka steglängden. Sedan tillbaka till lugnare trav (fortfarande med driv i steget) och in i en ny sidförflyttning.
********
Galoppuppvärmningen var lite samma sak.
Öka längs kortsidorna, samla upp till normal arbetsgalopp....byta galopp och sedan länga galoppen igen. Med andra ord "checka av att gas och broms fungerar". Hästarna fick gärna sänka nacken och ryttaren ge ganska mycket eftergift med båda händerna framåt för att inte fastna i handen.
Vidare fortsatte galopparbetet med att de skulle rida på en ganska stor volt i förvänd galopp. Den förvända galoppen skulle vara lika kraftfull och bärande som den rättvända galoppen.
De hoppade fram på ett litet räcke längs långsidan med bom framför och bom bakom.
Bommarna används för att få hästen att bromsa upp och hoppa genom kroppen.
Bommen framför låg på 5,5m dvs ett samlat galoppsprång. Bommen bakom låg 3 m efter räcket.
Successivt höjdes räcket och ryttarna var tvingade att dels sitta upp men även fokusera på bommen och inte hindret. Om ryttarens öga var på hindret kom de alldeles för nära bommen som i sin tur ledde till att de kom fel på räcket.
********
Hästen måste "hoppa" in och ta ett helt sista galoppsprång!
Lisen påpekade hur viktigt det är särskilt på en het häst. Om man som ryttare håller i för mycket och bara kortar galoppen på en het häst kommer den till slut få panik och kasta sig iväg, antingen innan hinder...fast troligtvis efter hinder. Om hästen istället får använda sin galopp och ryttaren kan jobba igenom att hästen springer, ja då kommer hästen börja backa av själv. Det kan kännas skit och okontrollerbart de första träningarna, MEN det kommer i slutändan ge en häst som är ärligt framme för skänkeln!
********
Med samma "tänk" vände de håll och hoppade oxer med bom framför. Det lades till några små sockerbitar på volt för att ryttarna skulle ha kontroll på hästen även efter oxern och rida i rytmen.
Avslutningsvis hoppade de en linje med oxer fem korta 20m fram till 3-kombination, räcke kort 9m-räcke-7m oxer.
Ryttarna skulle lägga upp en bra galopp, hålla galoppen genom svängen, hoppa in på oxern och sedan kunna ta tillbaka i tid för att nästan "rida" in i 3-kombinationen. Det var inte ok att skydda sig själv och hästen genom att smyga in på oxern ur sväng utan Lisen hävdade att de måste kunna ha en fungerande broms i linjen innan kombinationen. Annars försvinner trycket ur galoppen och då orkar inte hästen jobba sig igenom kombinationen. Klokt sagt!
Linjen höjdes successivt och slutade på 130-140 höjd.
Det var en väldigt bra och lärorik träning. Nästa gång kommer min egen kamel få följa med (Ärtopärto) och få sig en genomkörare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det lät som en väldigt bra träning. Hur mycket av detta känner du igen i ditt eget arbete när du själv rider och har träningar? Alla har ju samma mål men olika sätt att ta sig dit, kul att höra om du brukar jobba på samma sätt för att komma dit :)

2011-08-17 @ 11:02:28
Postat av: Sandra Jacobsson

Sv: Ja, han är helt underbar min lille Prince! :)

2011-08-17 @ 21:27:10
URL: http://sjacobsson.blogg.se/
Postat av: emelie

Kul att hitta till en sådan intressant & välskriven blogg. Älskar långa & berättande inlägg om träningspass:D

2011-08-18 @ 23:00:14
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0