Kaosartad dag

Började gårdagen med att ha stalljour.
Det är oftast lite pyssel när jag har min stalldag eftersom det ligger 1,5 mil från stan.
Oftast brukar det lösa sig så att man kan byta lite pass för att slippa åka fram och tillbaka 4 gånger.
Igår blev det så att jag fick åka direkt efter jag slutat mitt natt-pass...

Inte helt optimalt men det fungerar med en stor kopp kaffe och radion på högsta volym.
Redan när jag svänger in på en lite mindre väg innan stallet förstår jag att det har drivit igen rätt så rejält,pust...
För hur ska det då inte vara på grusvägen fram till stallet!

Nåväl, vinden verkar blåsa snön i rätt riktning och grusvägen var ok ända fram till innan sista backen upp. Det hade drivit igen oerhört mycket....hela vägen ca 100 m var igensnöad.
Lyckades ändå ta mig igenom.

Fodrar pållarna och börjar fixa med påfyllnad av vatten, mata katten osv.

Under tiden märker jag hur det blåser upp allt mer utomhus.
Väljer att låta Ärtan samt tre andra stå inne helt pga att deras hagar är så oskyddade från vinden.
2 pållar som har vindskydd att gå in i åker ut i snöstormen.

Mockar, släpper Ärtan i ridhuset en stund. Packar alla höpåsar och organiserar lite bland mina täcken.

Först nu börjar jag fundera på HUR och OM jag tar mig hem...
Någon bonde med plogbil fanns inte att skåda...

Fodrar hästarna deras lunch lite tidigare och bestämmer mig för att försöka ta mig hem. Var trots allt väldigt trött eftersom jag jobbat hela natten och borde sovit vid det här laget. Klockan var 10.30

Hoppar in i bilen och börjar ge mig iväg.

Kommer till samma ställe som drivit igen redan kl 7 på morgonen och vet ärligt talat inte vad jag tänkte med när jag bestämde mig för att prova köra igenom.

Tar fart på 2:ans växel...går bra en bit...snön börjar suga fast bilen...växlar ner till 1:an...lyckas ta mig 10 meter till och en var det totalstopp!!
Fan, fan fan...
var min första tanke. Provar backa och tar mig loss. Backar ca 10 meter innan det tar totalstopp igen.Provar ringa bonden som borde varit ute på vägen och plogat för längesedan, mobilen avstängd. Inget svar hemma heller (smart att åka iväg utan att ordna ersättare som plogar!)

Till slut får jag ringa stallägarna som var hemma som tur var. Båda två kommer med spadar och deras fyrhjuling i högsta hugg, tummen upp för dom:)Lyckas ta mig loss och backa hela vägen upp till stallet igen. Nu påbörjar vi skottning av vägen. Fyrhjulingen orkar inte allt utan vi får hjälpa till med spadar och skotta upp hela vägen som drivit igen! Lyckas ta mig igenom det värsta stället och även resterande del av grusvägen!

Jag var trött och mycket glad över att det finns hjälpsamma människor när jag kom hem. Somnade helt utmattad i sängen vid 13 tiden efter att varit vaken i nästan 24 timmar i sträck. Sov fram till 18, käkade lite och sov fram till 21! För att sedan göra mig iordning och åka till jobbet för ett nytt natt-pass!


Drömmer om ett somrigt och varmt Italien...längtar till våren!


Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Puh, vilken dag! :-S

2011-01-07 @ 11:10:27
URL: http://equilina.se
Postat av: malin

men oj vilken dag! stackare

2011-01-07 @ 11:48:57
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0