Ridpass 1

Behöver jag säga att det var helt underbart att vara uppe i sadeln igen?
Även fast det enbart var skrittjobb som stod på programmet är det alltid härligt att sitta på min stjärna!

Och även fast skritt är den enda gångarter man rider innebär det inte att hästen inte kan jobbas.
Eftersom Ärtan är lite svullen i halsen av penicillinet fortfarande ville jag inte kräva varesig för mycket ställning eller "form". Det är inte så skönt när det stramar i halsen!

Började att skritta fritt i 10 minuter och det var turbon på redan från start.
Samlade upp tygeln lite och märkte hur mycket jag har att jobba med innan vi är tillbaka där vi var innan
tandskadan,puuuh!
Ärtan kändes 3 km lång och seg för hjälperna. Kan tänka mig att hackamoret kan ha en bidragande orsak till detta, med tanke på att jag red bettlöst nästan en hel vecka. Det är inte optimalt för en häst som ärtan!
Nu kan jag inte klandra henne (vet att det kan bli så efter vila). ärtan är en sådan häst som måste röra på sig mer eller mindre varje dag, iaf under igångsättningen.
Tyckte dock att jag fick till lite bättre "känsla" i slutet på ridpasset.
Detta jobbade jag med:

*Jag ville få henne att svara snabbare för skänkeln. Fick till det genom att jag gjorde tonvis med halter och att hon ska svara framåt direkt ur halten.

*Passade på att utnyttja skritten, gick in på en volt och flyttade henne för ytterskänkeln. För min del är ytterskänkeln den allra viktigaste skänkeln. När jag rider en bana och vänder mot ett hinder vill jag ha en snabb reaktion om jag lägger på ytter. Flyttar först lite lätt utan att kräva så mycket tvärning av bakbenen...ökar sedan tvärningen för att hon verkligen ska sätta under sig och jobba korrekt med bak.




Imorgon ska jag försöka rida ut en runda. Skulle ridit ut en sväng idag men det var så rått och ruggigt väder...ridhuset lockade mer. Även fast det inte är någon supervärme där inne heller:p



Kommentarer
Postat av: malin

sv: köpte den på MQ i Ikano. Var den sista i den affären men den kanske finns inne i stan:P

2011-01-21 @ 23:16:58
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0