Härligt!

Jag är lite sliten idag. Har sovit fruktansvärt dåligt. Det började med ett hemskt oväder igår kväll. Regn och full storm. Muffin var inte alls upplagd för kvällspromenaden (inte jag heller för den delen!) Valde istället att krypa ner i sängen en stund, ställde klockan 2 timmar framåt och tänkte att DÅ borde regnandet slutat så vi kunde gå ut på kvällspromenaden,haha! Men icke. Muffin var i sin allra djupaste skönhetssömn, men klockan 4 kom vi iaf ut på en lite kort promenad:p Jag fick släpa med Muffin från sängen, han ville inte alls gå ut (hade säkert klarat sig till morgonen men ville att han skulle få kissa lite!)

Väl ute blir vi attackerade av dessa jäkla fiskmåsar. De skyddar sina ungar och dyker ner på en så fort man kommer i närheten, idiotfåglar. Jag som är rädd för fåglar. Funderar på att gå ut med paraply nästa gång;)


"Mamma MÅSTE vi gå ut??"

Igår hoppade min elev C. Det blev ett rejält pass med mycket galoppjobb och hoppning. Hon fick värma upp genom att rida runt fyrkantsspåret i galopp med syftet att kunna variera steglängden,forma henne runt skänklarna och ställa henne åt olika håll även fast hon inte red på volten.  Avslutade med några språng på 130-140 höjd där C hoppade som det vore 160 och min elev fick till ridningen jättefint. Så härlig häst:)

Ärtan fick också hoppa igår. Det var en helt underbar känsla. Dressyrträningen i måndags hjälpte antagligen Ärtan att släppa på några spänningar och stelheten i kroppen för igår var hon precis som vanligt:)

Reglerbar,tuggade på bettet och verkligen sög på hinder. Jag är så lycklig att äntligen fått tillbaka min pärla!!

Vi hoppade bland annat 3 räcken på långsidan. 16 m mellan. Först hoppade vi lågt och red på 5 språng mellan. Absolut inga problem för Ärtan. Höjde sedan till 120 kanske och red på 4 språng. Det blev ganska kort anridning genom svängen in och det var viktigt att hålla igång en bra galopp för att slippa jaga fram till hinder nr 2. Jag fick lite hjälp och tips av den andra inackorderingen som står i stallet. Hon påpekade för mig att jag inte kan "skydda henne" utan måste sätta upp galoppen, galoppera genom svängen, sedan bara sitta still och låta Ärtan jobba med hindren... OJ så rätt hon har:p


Hennes teknik lämnar inte mycket kvar att önska, hon ger en sådan härlig hoppkänsla!

Trots att Ärtan var lite het och stark, hoppade hon runda och fina språng. Hoppade henne på det 2-delade bettet utan martingal. Jag lyckades få till linjen riktigt bra några ggr. Jag vågade hoppa in, räta upp mig och bara sitta. Ärtan lämnade jättefin marginal över varje hinder och hoppade som en katt:)

Jag måste dock bli ännu kvickare med mitt överliv. Jag får inte hamna för långt fram utan tänka bakåt med axlarna. SKÄRPNING piloten! Jag ser dock med tillförsikt fram emot tävlingen imorgon. Hoppas jag får i broddarna bara,pust!

Idag ska jag och Ärtan bara rida ut och busa, sedan ska hon tvättas, lindas, broddas...och så ska allt putsas och packas inför morgondagen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0