Livet går upp och ner...

(varning för lång inlägg)
...helgen har varit väldigt intensiv på många olika plan. I fredags tävlade jag som sagt. Efter tävlingen bytte jag om till vanliga ridkläder och red både Ärtan och C i ridhuset. Fick en riktigt bra känsla på Ärtan, hoppade ett litet kaninskutt på 1 m och gisses vad hon hoppade mig ur sadeln:)
******
Fredagkvällen fortsatte dock inte lika bra. Vi stannade kvar och käkade middag med stallägarna, Duke med. Helt utan förvarning hoppar deras lilla terrier på duke, biter som en tok. Duke stackarn försöker försvara sig bäst det går. Jon får som tur var tag i deras hund och kan slänga bort honom. Jag vågade inte ens tänka på hur skadad Duke var. Han haltade lite och blödde från ena benen...MEN det såg ut som att det var det enda.
...efter en stund upptäcker vi att det blöder från honom någonstans. Då visar det sig att han har ett stort djupt sår under hakan! Jag får fullständig panik eftersom det enligt min mening och erfarenhet av (hästsår visserligen) var såpass djupt att det skulle behöva sys. Klockan är nu ca 23 en fredagkväll. Då får svärföräldrarna rycka ut som akutmottagning (båda har stor och lång erfarenhet inom sjukvården). De tvättar rent, plåstrar om med olika typer av kompresser, salvor som är infektionsdämpande osv. Duke är som en ängel hela tiden, trots att han har väldigt ont. Sen har de varit hans privata vårdcentral, kommit och lagt om bandage, tvättat rent och bytt kompresser allt eftersom såret utvecklats. Nu har all sårvätska kommit ut och såret ser jättefint ut! Duke är pigg och glad (det har han varit hela tiden, hade han blivit hängig skulle vi givetsvis sökt upp en jourveterinär!)
Tänk så illa det kan gå... min enda farhåga är att lilla muffin som redan var så osäker med andra hundar ska bli ännu mera rädd. Hundar som bara anfaller utan att förvarna är det något STORT fel på.
Min fina fina älskling, vad skulle jag göra utan dig?

I lördags reds Ärtan ut på morgonen, superhärligt väder!
Sedan jobbade jag hela em och kvällen. För det mesta trevliga gäster, dock några undantag som alltid, suck.
Söndag var det dags för tävling igen. Efter lite miss i kommunikationen hade Levara fått vila på lördag, dvs inte helt optimalt för en hetlevrad häst. Men hade iaf planerat att rida fram henne ganska länge, galoppera ordentligt.
**********
120- Resultat 8 fel
*********
Banan var ganska svår, med naturfärgadtrekombination, lite trixiga avstånd och tittiga hinder. Jag kan säga såhär...tittiga hinder bekymrar inte Levara det minsta. Hon bara tuffar på, desto mer krafs under hindren desto bättre hoppar hon. Trekombinationer har tydligen alltid varit lite av hennes "akilleshäl". Nu rev hon c-hindret ut. Ligger bra in, rätar upp mig och a-b hoppar hon jättefint, slarvar på c, TYVÄRR.
*********
Hon drog även med sig 3:an. Ett räcke ur sväng. Gick iväg lite och tappade språgkurvan, rev med bak. Kanske att jag blev kvar lite i handen, svårt att säga om det kanske påverkade henne?
Annars var det en fin runda, gisses vilka språng hon fick till på de andra hindren. Men denna klassen var hon lite väl överladdad. Vi fick vänta vid insläppet, trots att det var min tur att gå in. Det gillades inte av Levara som började studsa utanför. Syns även när jag rider mot ettan att hon börjar göra lite luftsprång:p
Med det hela taget är jag ganska nöjd iaf. Hästen har hoppat strålande och min ridning har varit konsekvent och bra. Jag fick till och med beröm av både Lisen och Peder, så himla skoj:) De har verkligen en fantastisk anläggning!
Här kommer filmen:

Visst ser det inte ut att gå fort och okontrollerat? Ändå får vi alltid snabbaste tiden,haha!

Kommentarer
Postat av: Anonym

sv: jag kan intyga att allt är väldigt lätt för prinsessan. jag kan nog utan att skryta för mycket säga att hon kommer bli en av Sveriges bästa! nu är det över ett år sedan hon rev på tävling senast!!!



stackars lille muffin!!! tur att det inte blev värre ändå. men jobbigt om det sätter sig i huvudet på honom, det har det tyvärr gjort på vår lilla doris. Hon är jätterädd för andra hundar efter att ha blivit påhoppad!



fin runda och j****r vilken fin ridbana!

2011-06-13 @ 11:38:07
Postat av: malin

glömde skriva att det var jag som skrev den förra kommentaren, hihi

2011-06-13 @ 11:38:46
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Lina - Nybliven mamma och tävlingsryttare i tre grenar

Stackars liten!! =(



Tycker L får ta på sig rivningen på 3an också, ser ut som att hon bara inte hoppade ordentligt.



Jag har bara bokat till söndagen 10/7, ring och kolla om det finns plats brevid!! Norra hoppläktaren, östra uppgången, rad 7 plats 56 och 57. Det är längst bak så man har ryggstöd :P

Tänkte åka dit på onsdagen också men då behöver man ju inte boka =)

2011-06-13 @ 11:54:58
URL: http://equilina.se
Postat av: Camilla Gustavsson

Tycker din runda ser jätte fin ut och en riktigt härlig häst har du! Tror du får så snabb tid eftersom att du håller en sådan jämn fin galopp och allt bara flyter på även över hindren!

Lycka till i framtiden!

2011-06-13 @ 22:08:28
URL: http://camillagustavsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0