Analys

Börjar med att analysera levaras runda, har inte fått Ärtans runda skickad till mig ännu.

Levara var minst sagt på hugget i lördags. Redan när jag red fram var hon framåt och väldigt taggad. Fast på ett bra sätt. Så fort det kommer ett hinder framför henne fokuserar hon och slutar upp med att busa.

Jag försökte galoppera av henne ganska mycket både på framridningen och framhoppningen. Ställa mig upp i fältsits och öka på långsidorna. Rida ihop henne och minska galoppen på kortsidorna. Levara är en sådan häst som inte vill bli för kontrollerad. Med andra ord är det ingen "idé" att tjafsa med henne och kräva perfekt tempo, form hela tiden. Hon vill göra det mesta själv och hon gör det bra. Trots att hon drog iväg lite mot hinder på framhoppningen är hon klok och backar av det sista språnget! Avslutade med en oxer på 130 höjd där hon var helt strålande fin. Härlig känsla!

Väl inne på banan försökte jag tänka på att bara låta henne galoppera på. Ställde mig upp i fältsits och försökte störa henne så lite som möjligt. Jag gjorde en liten miss till första hindret, kom 2 meter för långt åt vänster...borde hållt ut vägen bättre så hade avsprångspunkten blivit bättre. Nu kom vi lite stort och jag blev kvar i handen,ajajbaja på mig!

Till hinder nr 2 var det en lång distans på böjt spår. Hittade ett fint framåtläge och fick ett bra språng. Till kombinationen 3ab var det 7 normala språng och här gick hon iväg lite för mig, men klok som hon är backar hon av när hon inser att det blir trångt. Utsprånget var jättefint.

Vänder upp på hinder nr 4, en oxer. Borde fått henne lite rakare innan och lagt avsprångspunkten 10cm längre ut. Nu kom vi aningens nära och tyvärr petar hon frambommen. Fortsätter böjt spår till hinder nr 5 (räcke med vattenmatta under). Hade planerat att vända innanför oxern till 6ab men eftersom vi rivit ett red jag runt.

Blev därför lång väg till räcke-räcke kombinationen som hon hoppade fint. Fortsatte på böjt spår till nr 7. En maxad oxer. Jisses vilket fint språng hon fick här. Fortsätter tänka lite framåt och hoppar nr 8(trippel) 24m till räcke. Här går hon på 5 istället för 6 språng. Helt utan problem:) Känns inte flack eller dragig utan behåller sin balans och hoppar räcket nr 9 jätterunt och fint.

Avslutar på hinder nr 10,en oxer ur sväng. Får perfekt läge med lite framåttänk ur svängen!

Är väldigt nöjd med rundan. Kanske kunde kapat vägarna mera, men det kommer;) Var ju trots allt första tävlingen tillsammans. Nästa tävling blir Grevlundatävlingarna om 2 veckor!

Kommentarer
Postat av: Yasmine

Vad kul att "följa" din analys hinder för hinder även om det var lite svårt att se alla språng på filmen :) Det såg jättefint ut, härlig galopp hon verkar ha!

2011-05-31 @ 11:11:15
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0