FREDAG

Veckorna bara rinner iväg. Nu är det helt plötsligt fredag igen:)

Igår fortsatte det underbara ridkänslan...
Började med Levara som var laddad till tårna. Hon fick galoppträna på fältet. Det ska verkligen bli spännande att komma igång och tävla med henne. Tror att hon är en riktig tidshoppningshäst;)
Jag tro dock att jag ska testa ett annat bett. Nu går hon på ett vanligt massivt tvådelat, men vill testa ett rakt bett med fasta ringar eller ett rakt gummi. Hon är så känslig och lite styrig med huvudet nämligen. Eller varför inte ett ponnyhack. Vi får se var vi landar! Tips någon?

Efter det var det Ärtans tur.
Vädret var helt makalöst underbart så det blev en tur ute i det fria för hennes del med. Red en runda som tar 45 minuter. Uteslutande asfalt, mycket skritt-trav övergångar. Flyttade även lite i sidled. Peppar peppar men har kunnat rida ut på vanligt bett två dagar i rad, guldstjärna till min prinsessa!
Hon kändes superfin. Lite fast i vänstersidan, men det löste jag genom lite ställning och flyttning i sidled.

Sist ut igår var C.
Hade en bra känsla redan från början. Genomköraren i onsdags gav resultat och vi kunde ta vid där vi slutade. Joggade henne i djup, låg form, både i trav och galopp. Hon är en sådan häst som har ofantligt mycket power och tryck, och mår därför bra av att ibland få gå i ganska avslappnad låg form i lugn tempo. Eftersom hon var så fin och avspänd red vi inte så länge. Onödigt att nöta för nötandets skull;) Vi skrittade därför ut en längre runda.
Busade till det och betade lite gräs längs med vägen,hihi!

Nu när jag börjat rida lite mera kan jag konstatera en sak:

*Ridning är färskvara, för att få en bra ridkänsla krävs MYCKE ridning! Jag känner att jag utvecklas mer och mer som ryttare desto fler hästar jag får rida samma dag. Man lär känna sin kropp bättre och kan i sin tur ge tydligare signaler till varje häst samtidigt som man känner sig mer säker på att signalerna man ger är RÄTT. Sen märker jag hur min "timing" hela tiden förbättras. Jag lär mig läsa av hästarna snabbare och ge rätt signaler vid rätt tidpunkt!

Ridning är verkligen en otroligt utvecklande sport. Man kan aldrig bli färdiglärd!




Kommentarer
Postat av: Mimmi

Sv: Jag hoppas mycket på honom :) Han har ju stam att brås på - så jag hoppas han tycker om att hoppa sen bara ;D



Håller med om att ridning är en färskvara. Ju mer man rider - desto bättre blir man! :)

2011-05-20 @ 15:22:05
URL: http://hfzn.wubi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0