Galoppträning

Igår fick Ärtan galoppträna lite på fältet.

Hon kändes faktiskt väldigt lösgjord och fin. Innan vi har våran riktiga gräsbana och galoppslinga klar så har vi fått

tillåtelse att rida i kanten på alla fält:) (ibland är det bra att stallägarna äger all mark runt omkring, inga sura bönder

här inte!) Det är verkligen helt super träning och underlag för den delen med.

Inte för hårt och inte för djupt.

Vet inte riktigt hur långt ett varv är, men ärtan fick först skrittas fram på asfalt och sedan galopperade jag ett helt

varv runt...tror det kan vara ca 800m-1 km. Skrittade en liten bit och galopperade sedan 2 varv efter varandra.

Nu är visserligen Ärtan i relativt bra kondition så skulle nog kunna kört några varv till, men tyckte det kunde vara

bra med lite "mjukstart". Travade och skrittade sedan av på asfalten. Hon sökte sig neråt i en djup rund form på

en gång och var riktigt avspänd och fin.

Ärtan var inte ens svettig efter passet, bara lite lagom varm:)


Planerar att försöka galoppträna 2 ggr i veckan för att få bort lite mage och bättra på konditionen ytterligare.

På söndag ska jag länga upplägget lite genom att:

skritta fram, galoppera ett varv-skritta-galopp 2 varv-skritta-galopp 2 varv

***************

Imorgon eller på lördag ska jag hoppa L för första gången och sedan ska vi ta ett beslut om jag ska träna och tävla henne framöver!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0