Lycka!

Total glädje och lycka efter några fantastiska ridpass!
Ärtan gick bra igår.
Red på det raka bettet vilket verkade falla madamen i smaken just förtillfället! Inget avancerat utan mest lösgörande arbete. Jobbar mycket med att flytta in bakdelen för att hon ska sätta under sig bättre med bak. Varierade formen mellan en riktigt djup låg form och mer "normal" form.
C gick ett ganska rejält pass i ridhuset hon med. Det är så roligt för jag märker verkligen skillnad nu när jag rider henne lite mera. Hon är mjuk och elastisk redan från början. Slappnar av och sänker sin nacke redan de första travstegen. Hon verkar nöjd och tillfreds med min ridning helt enkelt:p
Jag kan inte säga det nog många gånger, men wow vilken häst.
Nu börjar jag kunna rida lite mera avancerade rörelser med henne eftersom hon bibehåller lugnet och är genomriden. I galoppen red jag bland annat på kvartslinjen... Samlade galoppen, flyttade in bakdelen och gjorde små "arbetspiruetter". Hela tiden med fokus på balans,lugn och lösgjordhet. Ur arbetspiruetten ökade jag steglängden för att sedan samla igen innan kortsidan och gå in i en arbetspiruett. Gjorde övningen några gånger i båda varven och tillslut var vi helt "synkade" och C samlade sig så fint...jag behövde bara tänka samling! Vilken lyhörd häst! Hon vill verkligen bara vara tillags!
Idag fick C hoppa lite med min elev.
Skoj att även eleven känner skillnad på hur mjuk och ridbar hon blivit. Och det märks i hoppningen med vill jag lova. I februari när jag började träna dem var det inte mycket som fungerade. C var stark och studsig och det blev en massa olyckliga missförstånd mellan häst och ryttare. Idag var de verkligen samspelta. Vi gjorde en bra lydnadsövning....
3 sockerbitar på linje- 16m mellan varje
Mål: Kunna rida hästen rakt i balans och variera antal galopp språng, allt mellan 4 och 6.
C lyssnade så fint båda fram och tillbaka. Byggde på övningen med ett räcke och oxer på böjt spår som hoppades både med kort och lång anridning. Syftet var att kunna rida på fristående hinder utan att "jaga" fram en distans, mer låta hindret komma till dig.
Efter min elev hade hoppat C var det dags för mig att hoppa Levara.
Hon var lite spänd idag, men efter att vi börjat hoppa fram mjuknade hon fint. Det är så roligt att hoppa henne. Hon är totalt olik Ärtan. Raka motsatsen vill jag påstå. Lätt i munnen, vill gå i ett lite högre tempo, gärna komma lite utifrån så hon själv kan taxera. Det tar ett tag att hitta knapparna på denna häst för hon är otroligt känslig. Vill ogärna att man "placerar" och måttar in henne på hinder...helst vill hon sköta allt själv. Hon är dock väldigt okomplicerad när man väl hittat dem;) Vi kom en bra bit på vägen idag. Hon fick gå samma lydnadsövning som C. Varierade mellan 4 och 5 språng. Trots att hon laddade på lite lyssnade hon fint tillbaka, hoppade dock lite oengagerat när det var så lågt. Fortsatte på de fristående hindren och nu började hon hoppa upp sig lite. Höjde till 130 höjd och OJ vilken känsla hon gav mig. Runda fina språng där hon verkligen väntar på hindret!
Det kommer bli skoj att få tävla den här hästen, OM hon inte hinner bli såld.
En rolig lyckad stalldag med andra ord. Ärtopärto fick vila idag, tror hon var ganska nöjd med det med:)
En annan rolig sak är att jag fått en elev till. På torsdag kör vi första passet!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv: Ja, han är faktiskt bättre än förra sommaren då han var som bäst mot hur han hade gått alla år innan. Jag får hålla med om din rubrik "lycka" för det passar så bra in, just nu längtar jag till varje "dressyrpass" med Pedro för att han är så trevlig nu och väldigt mjuk och fin i munnen(förutom in i halterna men det tränar vi på:) )

Förhoppningsvis ska vi träna dressyr nästa vecka:D Första träningen sen augusti förra året:D

Har du kommit fram till nåt bra med Ärtan eller kämpar ni på ett tag till?:)

2011-05-24 @ 22:37:08
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0