Svar på fråga!

kan inte du berätta lite vad Ärtan har för foderstat :)? jag e på väg att byta foder och behöver lite tips :)! Du kanske skrivit det tidigare men jag hittar inte det!

Kämpa på med Ärtan, ni kommer säkert att hitta tillbaka igen!:) ni är ett riktigt bra team!
*********************
Först och främst, tack snälla för den peppande kommentaren:) Vi kämpar på, hon är min prinsessa!

Mina hästar har uteslutande ätit i princip, havre och betfor samt ett riktigt bra grovfoder.
Ett bra grovfoder är grunden för en lyckad foderstat, oavsett det är en tävlings eller hobbyhäst.



Jag har inte mycket till övers för div tillskott som idag finns på marknaden, men det är upp till var och en och besluta tycker jag. Jag anser dock att många av tillskotten som finns på marknaden mest är ett sätt att mjölka pengar från hästägarna:s

När vi flyttade ner till skåne fick ärtan gå över till ett pelletsfoder pga att det ingår i stallhyran.

Det är ett pelletsfoder från Salsa som heter Salsa Bas. Rekommenderas till alla typer av hästar och alla hästarna i vårt stall äter samma pellets men i lite olika mängder. Det är ett färdigfoder som innehåller "allt" en häst behöver. Eftersom det är havrebaserat blev inte övergången från havre till pellets så stor.

Ärtan åt innan flytt 2,5 kg havre samt 1 liter betfor. Till detta fick hon mineralfoder från Chevinal + (ett flytande mineraltillskott som de flesta hästar älskar!)

Sommartid tillsätter jag mer salt i fodret eftersom hon svettas mer.

Just nu äter hon 3 kg av pelletsfodret (rekom. mängd 3-4 kg för normalträning) och ca 9-10 kg ensilage. Då vårt ensilage har väldigt bra (nästan för bra) värden kan Ärtan inte äta så mycket. Hon står dock på halm som gör att hon får tuggbehovet tillfredställt.

Lite frågor man kan ställa sig innan man bestämmer typ och mängd av foder:

*Hur ser mitt grovfoder ut, är det analyserat?
*Vad används hästen till?
*Hur mycket tränas hästen?
*Vad är det för ålder på hästen?
*Har hästen några särskilda behov?
*Hur är hästen i hull?
*Hästens temperament, het/slö/normal?

Jag har alltid använt mig av sunt förnuft när det kommer till foderval och mängd!

Ser hästen ut att vara i bra hull? Är den lagom pigg vid ridningen, osv.

salsafoder kan man kostnadsfritt få en uträknad foderstat (visserligen enbart baserat på deras produkter), annars finns det möjlighet att själv räkna ut sin foderstad på SLU:s hemsida:)

Hoppas du fick svar på din fråga:)







Kommentarer
Postat av: Lina - Nybliven mamma och tävlingsryttare i tre grenar

Jag tänker som du! =)

2011-05-05 @ 22:58:23
URL: http://equilina.se
Postat av: Carro

Jag håller med dig och tror inte på alla dessa tillskott som finns på marknaden, jag tänker som du att det nog mest är för att mjölka pengar. Det enda tillskottet jag ger är selen/e-vitamin då mina hästar inte får tillräckligt av detta i sin foderstat annars. Höet i Sverige är ju selenfattiga, så detta måste oftast tillsättas i den övriga foderstaten.



Tänkte bara tillägga att det är bäst att räkna ut en foderstat så man vet exakt vad hästen behöver. Tabellerna behöver inte stämma för alla hästar så man får hålla koll på vad som funkar bäst på sin häst, men då har man iallafall en bra grund att stå på. Som du säger så är ett bra grovfoder grunden och då är det ju såklart bra att ha en analys så man kan räkna en foderstat utifrån det. Hästar har ju också ett tuggbehov som ska tillgodoses.



Oj nu blev det lite långt, men hästens foder intresserar mig väldigt mycket och jag har läst en del om det så jag gillar att disskutera detta, kanske kan bli lite för mycket ibland.;)

2011-05-06 @ 09:03:40
URL: http://carroshastliv.blogspot.com
Postat av: Caroline

Sv tack så jättemycket:)

2011-05-06 @ 21:24:56
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0