Update om helgen

Helgen har varit ganska hektisk men rolig med jobb både på hotellet och i stallet.
Behöver jag säga vilket jobb som är roligast;)
I lördags hade jag träning för min elev som red på stora C.
Tanken med ridpasset var främst lösgörande markarbete och mjölksyreträning i form av en lång serie med 8 räcken (kort 6 m mellan). Vidare var tanken att hon ska kunna forma henne och rida henne runt innerskänkeln utan att C tar det som framåtdrivande skänkel. Hon fick rida serpentiner mellan alla hinder i serien och sedan ökade jag på svårighetsgraden genom att de i galopp fick hoppa slalom (dvs hoppa vartannat hinder i serien som en slalombana) Det är en övning där man snabbt ser vad som behövs tränas på, den kräver noggrannhet och precision. Om du tappar ytterskänkeln eller glömmer forma hästen i innersidan blir det genast problem.
Vi jobbade vidare på att forma och ställa för skänkel genom att hoppa tre hinder i serpentinbåge. De första gångerna fick hon lägga en volt mellan hindren för att verkligen komma ner i sadeln och kunna rida henne runt innerskänkeln.
Jag tror att både min elev och C var trötta men nöjda efter ett riktigt hårdkörningspass!
*****
Efter min träning var det dags för mig att hoppa upp på min elevs andra häst, L.
Andra gången nu och jag kände redan skillnad. Hon är väldigt mjuk och lösgjord redan från början och bär sig fint, men det hon måste träna på är att tänka framåt. Hon bromsar gärna upp och man tappar suget i handen. Jag red mycke övergångar och tempoväxlingar för att få igång bakdelen.
Även L fick hoppa igenom serien. Det var första gången jag hoppa henne och hon är en riktigt mysig häst. Kommer bli perfekt allroundhäst till en duktig junior! Till skillnad från Ärtan som hoppar med ganska mycket tryck och power hoppar L mer mjukt och kattlikt. Hon var väldigt fin att rida på hinder, lyhörd och känslig. Avslutade med några högre språng på 120 höjd. Får se om det blir så att jag kommer tävla henne något framöver:)
I lördags fick Ärtan galoppträna på fältet.
Jag hade planer på att hoppa henne med men klockan blev så mycket.
Hon fick gå lite kravlöst och mest motionera av sig tre varv i galopp. Bra för kondisen!
*****
Söndagen var helt ägnad åt min prinsessa:)
Jonis följde med ut och var sällskap, mysigt. Jag putsade alla saker, plockade iordning och borstade länge innan vi red. Ibland är det så skönt att ha all tid i världen och slippa stressa!
Några halvkassa bilder, men alltid nått;)
Ärtan var fin från början. Jag försökte att bara jobba henne rund och låg i formen. Red serpentiner mellan hindren i serien, verkligen nyttigt för Ärtan som är riktigt stel. När jag började jobba henne i galoppen blev hon lite för stark och dragig. Borde gjort MER åt det än vad jag gjorde. Div lägga in övergångar, tempoväxlingar mm...men men, ibland är inte huvudet på skaft:p

Även fast Ärtan är tråkig i markarbetet så är hon så himla härlig att hoppa. Runda fina språng. Visst, hon låg på en aning i serien (som en energisk b-ponny!)...släpp mig tror jag hon ville säga,haha! Så blir lite mycket hålla, men hon var fin ändå!



Filmsnutt kommer i nästa inlägg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0