Utvärdering

Igår hade jag det första passet med min nya elev.
Jag hade förväntat mig en riktig utmaning med tanke på vad hon själv berättat innan och mina (tyvärr) förutfattade meningar om travare som ridhästar...
Men ut ur transporten stiger världens sötaste lilla "ruffsponny". Lång tjock man och pannlugg, stor bläs och en pigg och vaken uppsyn. Den såg definitivt inte ur som urtypen av en travare. Mer som en blandning mellan nordsvensk/welsh cob/nått spanskt.
Träningen gick jättebra! Ryttaren hade inte ridit så länge och hästen har gått lopp tills den var fem. Med andra ord kunde jag inte ha några större förväntningar utan försöka anpassa träningen efter utgångsläget:) Jag jobbade väldigt mycket med på ett pedagogiskt sätt försöka förklara de grundläggande sakerna för att få ridningen och hästen harmonisk och följsam..

-Att ryttaren ska sitta i balans på hästen

-Hålla skänkeln i rätt läge,nedtrampad häl och sluten kring hästen

-Inte knipa med knäna (knäna släpps automatiskt när man har rätt stamp i stigbygeln)

-Rida med en mjuk buren hand utan glappande tygel

- Hålla blicken uppe och inte titta ner på hästen (den går ju faktiskt av sig själv ändå:p)
Hästen går i balans,jag har blicken uppe och en relativt bra position i sadeln.
Eftersom hennes häst var väldigt stel och i princip aldrig blivit riden på bana ville jag backa tillbaka till de allra första grunderna. Att kunna ställa hästen i sidorna och forma den runt innerskänkeln. Att hästen lyssnar på framåtgivande signaler, och att den lyssnar tillbaka.
Hästen måste kunna stanna UTAN slit och drag i tygeln från ryttarens sida!
När jag får en ganska oriden eller felriden häst framför mig gäller det att snabbt försöka hitta hästens styrkor och utgå från dom INNAN jag ger mig i kast med andra saker. Till exempel så hade gårdagens häst (enligt ryttaren) stora problem med att galoppera (förståeligt eftersom det var en travare)...men jag kan inte börja med att fokusera på galoppen, då skulle allt bara bli fel.
Jag försöker istället utnyttja det hästen har lätt för, i detta fall traven...och jobba vidare för att stärka hästen i den gångarten. Desto mer hästen får jobba i rätt form, rätt takt kommer muskulaturen bli starkare, hästen mer bärig och lyhörd för hjälperna och då kommer även galoppen bli enklare:)
Efter ridpasset var det en trött men nöjd ryttare, superskoj!
Nästa pass blir om en vecka.

Kommentarer
Postat av: Lina - Nybliven mamma och tävlingsryttare i tre grenar

Gillar ditt tankesätt =)

2011-05-27 @ 11:09:24
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0