Film från 120 klassen

Det blev tyvärr inte så mycket filmat i lördags. Det enda som hamnade på film var 120 rundan med Levara. Hade varit så himla skoj att få se 125 rundan i efterhand då hon hoppade ännu bättre där än i 120 klassen. Men men...

Såhär i efterhand när jag analyserat Ärtans rundor i huvudet har jag kommit fram till att jag måste rida mer aktivt på henne. Innan har hon varit så stark och het på hinder att jag inte behövt rida så aktivt med skänkeln utan mer bara "låta henne vara" mellan hinder. Så fungerar det inte längre. Nu är hon lite mer välriden (tro det eller ej, är fortfarande väldigt svår i munnen) och backar av mer själv. Jag borde lärt mig känna det kan man tycka! Jag borde även lärt mig lita på hennes reaktionssnabbhet. Att jag faktiskt kan rida med mer tryck och låta henne komma lite i botten och ändå veta att hon hinner upp och är kvick i fram.... Nu när jag kommit igång lite mer med Levara inser jag hur svår Ärtan faktiskt är. Förhoppningsvis har jag iaf lärt mig något under alla dessa år med henne;)

Levara går verkligen från klarhet till klarhet (om man kan göra det vid 14 års ålder!) Hon är ju inriden sent och tävlad väldigt lite. Tidigare har hon mest sprungit på och varit ganska opåverkbar mellan hinder. Nu är hon helt klockren! Oavsett om hon kommer lite nära eller ligger lite stort tar hon sig an hindren med stort mod och försiktighet. Det är precis som att hon vet exakt vad hon ska göra. Otroligt hinderklok häst!

De ggr hon river är enbart pga att hon blir lite för het på gröten och att jag blir lite för passiv tror jag. Vi petade ett i omhoppningen i 120 klassen för att vi fastnade lite i svängen, flöt ut lite och bogen försvann åt fel håll. Helt mitt fel. Men som ni ser på filmen hoppar hon väldigt stora luftiga luftiga och runda språng. Hon ger verkligen en härlig känsla.

Och oj vilket hjärta hon visar på hinder nr 5,haha! Vet inte riktigt vad som hände. Tror inte vi låg så jättefel men hon bestämmer sig för att bara hoppa av. Snälla snälla hästen. Behöver ingen kommentar om dålig ridning där för det känner jag själv att det var:p Behöver jag säga att hon fick många klappar och morötter efteråt!

(varning för lite dålig filmning men nått ser ni nog iaf....fattar inte att det ska vara så svårt att filma bra, hitta zoomen osv)

Ärtan fick agera modell. Tyckte även hon skötte sig bra i 125 klassen efter stoppet. Sökte hinder, jag red bättre mer bestämt och hon hoppade fina språng.


Fantastiskt roligt att få en färgad rosett, det är man inte bortskämd med. Levara är en riktigt snabb häst. På torsdag blir det tävling med henne igen. Kommer rida 120 och debutera 130 i Flyinge:)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhh herrregud, tur det är kapacitet i kusen ;)

2011-11-14 @ 15:33:29
Postat av: Camilla Gustavsson

Åh jag är verkligen glad över att äntligen ha två hästar som är ganska lättridna! Eller som passar mig i alla fall. Har bara haft jobbiga hästar innan.



Jag är väldigt nöjd med min tävling, hästen skötte sig super och det känns som att jag börjar lära mig honom nu!



Jasså tyckte du att där var rörigt?! Jag tycker där är så gott om plats så det kändes väldigt lugnt och skönt :)



Är det Helsingborg som du ska till?

2011-11-14 @ 16:48:58
URL: http://camillagustavsson.com
Postat av: Sara

Sv. Jaa alltså det verkar lite olika om den sadeln, vissa gillar andra hatar :p det är väl en smaksak som med allt.. Jo hade gärna köpt en ny Butet hehe men pengar pengar.. Ska jag köpa en begagnad så blir det knöligt i och med att de som kommer och prövar ut sadeln inte har några begagnade butet, har inte hittat någon sadelutprovare som har det :(



Åh ni är så fiiina!

2011-11-15 @ 09:09:25
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: sara

sv. Jaa de hade massor men de kom tyvärr inte ut till en och prövade.. Sharpman kommer upp hit på torsdag men det var en bit att åka också med herr tossig häst.



Vad har du för modell på din Butet? Vet du om det går att värma om bommen på dem?



Gillade denna

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=339050

2011-11-15 @ 13:18:18
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv. Aah det också! Ska höra med henne. Hur lång är du? Jag är drygt 164, "normallånga ben" haha.

2011-11-15 @ 14:18:06
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv. Ah då är du lite längre än mig hehe. Jag har en crown nu, patriot. Den är verkligen SKÖN, sitter som i en fåtölj, väldigt mjuk och mycket stöd. Men som sagt JÄTTEhal och jag vill ha lite mindre stöd och mindre djupt säte. Men jäklar i havet vad skön den den är att sitta rakt upp och ner i.. :p

2011-11-15 @ 14:57:07
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: emelie

Vilken härlig häst! Inte en suck på 5an utan bara "då hoppar jag väl här nu då, tjohej"

Snyggt ridet!

2011-11-20 @ 00:35:16
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0