Förstår inte riktigt

Jag förstår inte riktigt hypen kring att ridsportförbundet inför en licens som gäller för alla nivåer.
Varför ska det vara billigare att tävla lägre klasser? Anmälningsavgifterna är lägre på lokala tävlingar pga att det inte finns några prispengar som på reg-elit tävlingar men fortfarande "tävlar" ju även de som rider på lokal nivå.
Däremot hoppas jag att ridsportförbundet tar tag i att sänka anmälningsavgifter och vetavgifter på tävlingar. Det börjar bli tokdyrt. Då ska vi inte tala om uppstallning som i och med de nya reglerna går på nästan 1500 kr. DET är mycket pengar.

Jag skulle inte ha någonting emot att betala en engångsavgift på 1000-1500 kr per år om det i sin tur innebar billigare tävlingar. Med tanke på alla pengar man lägger ner på hästen varje månad känns det som en relativt liten summa.

Däremot anser jag att det där med häst/ponnylicensen var en väldigt dum idé. Hur blir det nu med alla som bedriver verksamhet av något slag? Ska de behöva lösa engångslicenser för alla nya hästar som kommer in. Försäljningshästar och unghästar som kommer från uppfödare på utbildning. Blir ohållbart och väldigt oekonomiskt.

Sverige är relativt sett ett ganska billigt land att tävla i om man jämför med andra länder. I England tex kostar licensenen multum och du måste lösa licens för varje enskild gren:s

I slutändan så finns det ett alternativ. Det är att lösa engångslicens. Lönar sig om du bara rider 3-4 tävlingar per år. Kanske är jag som är luttrad och van vid att saker och ting kring hästar och tävlingar kostar, eller jag vet inte varför jag inte reagerat mer.

Kommentarer
Postat av: Evelina - equilina.se

Håller med, finns andra saker som borde ses över. I Flyinge i helgen var det vetbes som gällde även på den regionala 110! Riktigt svinigt av dem tycker jag...

2011-10-04 @ 14:34:33
URL: http://equilina.se/
Postat av: Sofia

Sv: Att lösa endagslicens går ju men det är ju lite surt om det är så att man kanske överstiger dom där 5 ggr man tävlar på ett år så lönar det sig inte! Och med tanke på min tur med hästar så blir det väl fel vilket sätt jag än gör;)

2011-10-04 @ 14:58:04
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Lina - Tävla om swarovskiarmband från Butik Quse

SV: En engångsavgift med så kraftig höjning tror jag blir rätt dyrt för många, inkl. mig. Jag tävlade upp till nationellt på ponny förr, men då kostade ju en klass lika mycket som de gör på lokala tävlingar idag.

2011-10-04 @ 16:27:50
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0