Ny vecka, nya möjligheter

Gisses vad helgen gick snabbt. Var tog den vägen?
Min förkylning bara vägrar släppa. Om det inte känns bättre om några dagar tror jag det får bli ett besök hos läkarn för att kolla upp halsen. Har aldrig haft halsfluss men misstänker att det känns ungefär såhär...
*********************
Ärtan har gjort några bra och givande pass i ridhuset.
Travarbetet känns riktigt bra, men i galoppen fattas det lite muskler och styrka för att hon ska orka bära sig helt.
Jag försöker jobba mycket med galoppöppna och galoppsluta. Rider i en fräsch galopp och samlar upp genom att flytta in framdelen på långsidan. Det är viktigt att ha hästen ställd och formad i insidan runt innerskänkeln för att övningen ska få effekt, och att ytterskänkeln fångar upp och reglerar tvärningen. Ibland rider jag bara några steg innan jag fortsätter in på en volt eller gör en övergång i öppnan, ibland rider jag hela långsidan ner för att rakrikta innan hörnet och sedan gå in i kortsidan med tagen bakdel (dvs bakdelen innanför spåret där hästen sätter sig på iner bakben). Att rida i galoppöppna eller sluta är samlande och stärkande för hästen samtidigt som man med små medel hästen att jobba mer genom kroppen. Dessutom är det ett utmärkt sätt att kontrollera sin egen sits och inverkan på hästen:)
(ibland kan jag sakna känslan av att sitta på en bra dressyrhäst. Min ponny gav en sådan underbar oförglömlig känsla!)
Igår fick hon hoppa några språng. De första på hur länge som helst. Travhoppade på 2 små räcken (travbom 2,2m framför)
Jag skulle verkligen ljuga om jag sa att det gick strålande.
Gjorde misstaget att hoppa på ett vanligt rakt bett med fasta ringar. Tänkte att eftersom vi ändå bara skulle hoppa några låga språng med hjälpbommar så är det nog lugnt. Dumma mig,haha! Ärtan blev skogsvild, som ett yrväder flög hon runt i ridhuset. Ruskade på huvudet och körde sitt eget race. Blev lite tudelad igår som pilot. Samtidigt som jag egentligen vill ha exakt lydnad var det så himla roligt att se henne lysa upp när hon fick hoppa....och då började jag bara skratta när hon stack efter hindren=Ärtan blev ännu värre:p
Men men, sprången var fina är bara lydnaden efter hinder vi måste traggla lite på. Men det kommer efter några ggr, det vet jag med all säkerhet.
Idag står uteritt på schemat. Hoppas hon håller sig på mattan. Imorgon ska jag försöka hinna med att klippa min lurvboll!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hihi, härligt att hon är pigg och fräsch

2011-10-24 @ 19:23:21
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0