Inget roligt veterinärbesök

Usch och fy. Var ska jag börja. Veterinärbesöket var verkligen inget roligt besök:(

Det visade sig att Ärtan är mer eller mindre öm i alla lederna. Hon ville inte röra sig överhuvudtaget.

Det första veterinären misstänkte var någon form av infektion, borelia eller liknande. Så vi tog blodprov men det visade sig vara jättefint. Alltid något. Hon kände sedan igenom hela Ärtan och hittar då en låsning i ryggen. Eller egentligen 2 låsningar. På ena sidan mer ner mot höftknölen som ofta leder till att hästen måste sprutas i hasen....på andra sidan satt det mer över korset vilket i sin tur ofta leder till att baknäet måste behandlas:(

Så hur går vi vidare? Vet började med att stötvågsbehandla Ärtan i hela ryggen(eller mer korsryggen). Ärtan ömmade iaf ingenting vid sadelläget eller precis bakom så sadeln är det inget fel på, pust! Hon tyckte det var riktigt skönt med behandlingen. Stod avslappnat och tuggade hela tiden. Steg 2 är att få tag på en bra kiropraktor. Inte det allra lättaste nere i skåne då det verkar vara ganska ont om dem? Vill gärna ha en tid så snart som möjligt. Han/hon ska få knäcka upp låsningen som sitter i ryggen och sedan är steg 3 att ta ut en massör som får mjuka upp musklerna. Ärtan har alltid varit ganska stel och spänd i muskulaturen så det är inte helt lätt att hitta ev låsningar. Veterinären fick trycka rejält för att hitta.

Nu ska hon gå på metacam i 14 dagar samtidigt som jag ska skritta henne samt tömköra i skritt och trav. Allt för att hålla igång ryggen. Veterinären hade nämligen en tanke om att den mesta hältan kommer försvinna när låsningen försvinner (alltid något positivt) och därför ska jag hålla igång henne för att vi sedan ska kunna behandla och spruta där det behövs.

Utöver kiropraktor och massör ska jag själv linimenta och massera ryggen varje dag.

Min älskade lilla häst. Hoppas du blir bra igen!!



Kommentarer
Postat av: Sofia

Usch! Inget kul! Veterinärbesök klarar man sig utan när det är negativt!Hoppas hon repar sig snabbt!



Jag har haft ute en jättebra kiropraktor till Pedro för några år sen till hans SL-led, dock bor han ju uppåt i landet och jag fick vänta rätt många månader på att han skulle komma till mig.

2011-09-07 @ 09:32:21
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Åh så tråkigt när änglarna inte mår bra :( Hoppas att du får bra hjälp och snabbt så ni kan fokusera på det roliga med häst igen :)

2011-09-07 @ 09:54:17
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Anonym

camilla alexandersson ska vara bra, har aldrig använt själv dock, är knuten till omma hästklinik. här är hennes hemsida http://equinefitnessandhealth.se/

Annars är Håkan Lundell bäst helt klart, han är på änghaga var 6e vecka http://www.anghaga.com/



Är det skoningen som gjort detta tro? Usch så tråkigt i vilket fall, men jag tror med hältan försvinner med kirobehandling. Fast jag hade nog kollat upp hur sadeln låg iaf, de behöver inte få ont just där den ligger.

2011-09-07 @ 11:59:08
Postat av: Bella

Anonym: Sadeln är kollad så tror inte det beror på det, det gjorde inte vet heller. Misstänker att det är lite av varje som hänger sammanoch givetvis kan skoningen såklart påverka. Med tanke på att hon haft samma hovslagare i 4 år innan och så helt plötsligt tvingas man byta.



Har kontaktat en hel massa. Camilla hade bara en återbudstid först den 22/9 och den 23/9 är det återbesök så blir lite för sent. Men hoppas hon kan få en avbokning tidigare. Har kontaktat ett annat ställe dit just Håkan kommer varannan måndag så håller tummarna där med:)

2011-09-07 @ 12:31:09
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Lena

Maritta hallenberg finns utanför landskrona, hon är verkligen superbra!!!

2011-09-07 @ 12:36:09
Postat av: Anonym

Åhh vad bra, får man fråga var det han är så ofta?

Nej då är det nog inte sadeln, man vill ju alltid vet orsaken bara, vet hur det är själv, tyvärr..

Försök hitta någon som har laser som kan lasra henne, både rygg och leder, det är verkligen superbra!

2011-09-07 @ 12:36:48
Postat av: Bella

Tydligen skulle han komma till Attusa gård varannan vecka, så hoppas hoppas verkligen jag får svar att man kan boka en plats:) Ja det kommer definitivt bli mer regelbunden behandling både med stötvågor i ryggen och massage!



Lena: Tack för tipset! Har skrivit upp henne på min långa lista, tyvärr en bra bit att åka för min del så hoppas jag får tag på någon närmare.

2011-09-07 @ 13:02:29
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: josefina

Ja det gör jag faktiskt . Jag och killen har köpt hus , så just nu finns det inte mkt tid över när man har två hästar , jobb och renoveringsobjekt ! :P

Vart håller du hus nuförtide då ? =)

2011-09-07 @ 13:55:13
URL: http://jnordlund.blogg.se/
Postat av: Ronja

Håkan krans ( vet ej hur han stavar efternamnet) han har först varit kiopraktiker till människor först sen utbildat sig inom hästarna, han håller på mkt med galopp, o han åker ofta till flyinge o behandlar deras hästar, samt att han varje onsdag är i löberöds kliniken!Han är mkt bra måste jag säga! oftast tar de bara nån vecka! :) verkligen någon jag rekomenderar!! hör av dig om du vill ha hanns nr!

2011-09-07 @ 14:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0