Nytt foder

Nu är det dags för foderbyte för Ärtan.

Har hittat ett foder som jag hoppas kommer fungera. Är ett "fång-foder" som min ET rekommenderade.

Fodret är ett specialfoder från tyska Eggersmann som är helt utan spannmål och med en väldigt låg socker och stärkelsehalt (6%)
(för att jämföra ligger ex krafft grund på 40% stärkelsenivå!!)

Fodret har dessutom ganska hög energinivå som i sin tur gör att man inte behöver ge särskilt stora mängder (jämfört med många av hippo, spillers och kraffts produkter som ofta kräver 3-4kg/dag)
Energin kommer från riskorn som innehåller mycket fett och är mer lättsmält för hästen än kolhydrater.

Hoppas att Ärtan finner det smakligt:)

Jag kommer komplettera foderstaten med chevinal + och olja när hon ska ridas mer.



Kommentarer
Postat av: Maja

Jag använde eggersmann till min förra häst. Hon var väldigt svårfödd, och när hon var konvalecent var det katastrof - men eggersmann's seniormüsli fungerade super, så vi får hoppas att de kan hjälpa er också ;)



Sv; Ja men visst är det kanonsnyggt!? Hon fick det av min pappa som 'flyttpresent' när jag importerade henne, så att det skulle synas vart hon kom ifrån, höhö. Har faktiskt inte sett någon annan i Sverige som har det än, så då är det lite extra kul.

2011-09-13 @ 21:04:26
URL: http://majagoesirish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0