Tävling dag 2

Hemma efter tävlingsdag två. Kan konstatera några saker, ett: Levara är inte i någon toppform nu, troligtvis pga brunst och pälsfällning, hon känns ganska matt och ojämn i vissa språng. Två: hon gillar inte riktigt gräs och stumma banor. Trots mini gräsbroddar kändes det som att hon stod emot och fastnade lite. 130 hade jag ingen bjudning alls i henne och hon hoppade helt enkelt 5 cm för lågt. Hon svarade inte framåt och gick emot skänken. 12 fel, minst 8 för mycket då jag låg rätt på hindren.

Vi efteranmälde till 120. Tog bort broddarna då det inte var halt, valde även att ta bort martingalen då det känns som att hon blir lite låst. Känslan var bättre, likaså språngmässigt men resultatet är inte bra, 8 fel.

Men jag kan iaf konstatera att det inte är en helt enkel häst. Hon vill gärna vara lite fri och bestämma själv men då blir problemet att hon hoppar på tok för långt. Inte flackt men språngkurvan blir för lång, mao inte helt lätt i kombinationer och på korta distanser...

Det känns lite frustrerande när jag vet att sprången finns i henne, det gäller bara att hålla henne lagom framme. Jag ska faktiskt testa både att rida på ett ponnyhack och ett rakt silikon eller läderbett och se om det fungerar bättre. Bara att jobba vidare helt enkelt, hoppas Conny kan komma med några bra tips och idéer:)


Kommentarer
Postat av: Josefina

jag hade lite samma frustration i helgen när man vet att de finns hur mkt språng och teknik som helst i hästen men de känner inte för att ge allt just den tävlingen .

2012-04-24 @ 09:31:24
URL: http://jnordlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0