Test

Dagens ridpass på Levara var lite av ett experiment. Jag ville testa både lite ny utrustning och lägga om ridningen lite. Började med att testa ett ponnyhack. Eftersom hon är så känslig och lyhörd hade jag en tanke om att det ev skulle fungera...MEN det fungerade INTE. Red några varv och fy vilken hemsk känsla jag fick. Snabbt av med det tränset och på med nästa. Vanlig nosgrimma och Ärtans tredelade Mylerbett. Det var hon riktigt riktigt fin på. Jag gillar Mylerbetten för de verkar ligga bra i munnen på hästarna.

Så var "bettdilemmat" över (har väl aldrig varit några större bekymmer egentligen, inte som med Ärtan). Gick sedan över till att testa lite olika sporrar. Levara kan vara en riktigt bitch och slå mot skänkeln, göra luftsprång och dra tygeln ur handen när det inte passar henne längre. Tänk lite Ornelia mail, Delaveaus häst han red i WC finalen.

Valde mellan mina gamla dressyrsporrar från Sprenger, långa uppåtvinklade rundade sporrar och ett par rullsporrar. Fastnade för rullsporrarna när vi ska hoppa och de andra när vi ska trimma på backen.

Eftersom hon var lite oförsiktig och slarvig i helgen har jag tillsammans med ägaren analyserat hur vi kan förändra/förbättra ridningen för att få henne att gå optimalt. Vi kom fram till att testa sätta lite mera tryck i henne, låta henne gå friare och placera henne på lägen lite utifrån(jag har sista tiden jobbat på att hitta en lugnare galopp och djupare form men det kanske inte var rätt tänkt). Till en början var hon ganska sur och grining när jag red och la på mer skänkel. Sparkade några gånger så det slog härliga till. Började hoppa lite lågt på ett räcke med galoppbom innan och efter. Hon fick riktigt fina språng. Avslutade med några språng på 130 höjd för att känna lite på henne inför fredag och wow så hon hoppade:) Jag red henne väldigt aktivt med mycket tryck, lätt i sitsen och placerade henne på en distans lite utifrån. Nu ska jag bara få in denna "nya" ridning så blir det nog toppen. Vet inte heller hur mycket vårt egna superunderlag spelar in, men hästarna trivs verkligen på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0