Onsdagens pass

Ärtan var en liten råtta igår. Dels var hon otroligt het (mitt fel då jag inte hann rida dagen innan) sedan var hon spänd på grund av att vissa föremål hade flyttats i ridhuset.

Dessa "föremål" var grepen och mockningskärran. Föremål som står i ridhuset VARJE dag dock vanligtvis på samma ställe. Idag var det någon som ställt dem i ena hörnet. Livsfarligt!

Vi ägnade ca 40 minuter åt att kunna gå förbi hyfsat utan spänning. För tro inte att man kan lura en gammal fuxdam;) Trots att hon till slut motvilligt närmade sig föremålen och med viss protest gick förbi var hon fortfarande inte helt bekväm med det,suck.

Som ni förstår blir stora delar av ridpasset förstört av en sådan här händelse. Men jag har lärt mig att det inte är någon idé att brusa upp utan bara snällt acceptera läget och försöka hålla sig till sin ursprungliga ridplan.

Idag är tanken att försöka hoppa lite. Ska bygga upp två räcken på bruten linje för att verkligen få Ärtan runt min innerskänkel och sätta sig på bakdelen. Blir inte några högre språng utan mer lydnad. Troligtvis blir det bom före och efter för att kontrollera språnglängden lite bättre och få det sista trycken i språnget...så hon inte kan fuska.

Igår hade jag två givande träningar i kylan. Fy bövelen vad kallt det kan bli i ett ridhus! Jag är trots allt ganska aktiv, både genom att känna på mina elevers hästar innan de hoppar upp (utmärkt sätt för att känna av dagsformen och ev spänningar som mina elever inte känner),eller genom att traska runt ganska mycket i ridhuset. Igår lade jag mycket fokus på sitsen och vilken inverkar sitsen har. Likaså försökte jag förklara hur ryttarens olika hjälper hänger samman. Jag älskar att undervisa. Det är SÅ inspirerande och utvecklande för en själv:)

Imorgon blir första ridpasset på C. Nästa vecka är premiärhoppning, hoppas vi kan få en film på det!

Kommentarer
Postat av: Erica

hehe känner igen det där med skitkärran, fast i mitt fall är det oftast täcket jag lägger på pallen i hörnet, bredvid skitkärran som de reaggerar på :P Jag stod på ett ställe tidigare där de kröde in traktorn. traktorn stod i ett hörn i ridhuset och så var det stolar på hela kortsidan och då vänjer de sig ju och bryr sig inte alls om grejer, då är det värre att flytta skitkärran i ett ridhus som inte har andra "störningsmoment" än just kärran... hade man flyttat en skitkärra på andra sidan traktorn hade de knappast reaggerat... dom är ju lite roliga...

Ja nog är det tur att vi har isolerade ridhus häruppe i norr, igår stod jag och höll hopplektion och trots att det var -22 utanför så var det ändå inte minus i ridhuset. Med täckbyxor och täckjacka så frös man inte alls ;) Men ute? :O lite väl kallt för min smak -27(!!) idag

2012-02-02 @ 23:56:36
URL: http://ericasjostrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0