Hoppning söndag

I söndags morse var jag lite effektiv och släppte ut alla hästar, men lät Levara och C stå inne.

Fixade iordning båda två och så fick ägaren rida fram Levara medans jag red C. Det var ganska skönt för C kunde ha Ärtans Butet sadel. Jag trivs som allra bäst i min egen sadel. Hittar liksom bättre balans där:)

C var pigg och glad. han fick hoppa bana 2 varv (11 hinder, 12 språng) och sedan lite enstaka hinder. Vi måste få honom att hålla sig lugn mellan hinder. Inte stressa och vilja hoppa på fart. Det går sakta framåt men det saknas mycket styrka ännu. Men oj vilket hopp han har i kroppen. Tror det kommer bli kalas om ett tag:)

Levara jobbade jag ganska mycket i galopp. Hon har lätt för att spänna nacken och gå mer uppåt än framåt i galoppen. Jag försökte därför aktivera bakbenen genom att (givetvis) rida med mer ben och variera ställning och böjning. Red på en åttvolt modell mindre för att verkligen få henne att sätta sig på bakbenen och jobba helt under sig. Det blev världens skillnad i slutet.

Levara fick även hon hoppa hela banan 2 ggr direkt efter varandra för att bara jobba på lugnget och balansen innan/efter hinder. Oj så hon hoppade. Lugna, runda, elastiska språng. Hela banan blev så perfekt båda varven, supernöjd:) Jag hittade en lugn, balanserad kort galopp och lyckades verkligen jobba henne mellan hindren. Ofta på tävling känner jag att det an bli lite passivit mellan hinder. Ni vet att man hoppar ett hinder och sedan mest "flyter" till nästa hinder. Utnyttja vägarna och svängarna till att jobba hästen och få den mellan hand och skänkel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0