Måndag

Idag blev det en hästfri dag. Med tanke på att jag spenderat i princip hela helgen i stallet kändes det ganska välbehövligt att få åka hem direkt efter jobbet.

I fredags kväll red jag C. Han var lite spänd eftersom det var banbyggnad samtidigt. Det märks att man sitter på en explosiv sporthäst vill jag lova. På en bråkdel av en sekund befinner man sig helt plötsligt i andra änden av ridhuset...hhum hur blev det såhär:p

Ärtan longerades ca 20 minuter och jag hade dessutom en hoppträning där på kvällskvisten. Alla andra normala människor kör fredagsmys i soffan...jag spenderar hela fredagskvällen i stallet;)

Lördagens ridning bestod av trim på utebanan både för C:s och ärtans del. Äntligen börjar C få förtroende för mig. Jag kunde sitta och rulla i en balanserad galopp och göra en hel del tempoväxlingar, avsaktningar utan att han tappade balans och takt. Underbart härligt. Det är en fröjd att få rida och utbilda en sådan fin unghäst. Levara har verkligen nedärvt sin fina mun och härliga bäriga galopp! Ärtan fick ett pass där jag ställde lite mera krav. Började rida förvänd galopp och försökte lossa henne ordentligt i sidorna. Det känns att hon vilat ett tag för styrkan och kondisen finns inte riktigt där, men det kommer.

I söndags klippte jag Levara. Hon blev så fin. Glömde dock ta kort för allt gick i ett den dagen. Förrutom att släppa ut alla hästar och mocka hela stallet hjälpte vi även till lite på vår pay and jump. Premiär"tävling" för gården. Allt flöt på fint,underlaget höll bra och alla verkade nöjda och glada. Sadlade Levara och lät henne skutta runt en lägre runda på 110-120. Höjde sedan upp några språng till 130-140 mest för att känna på henne inför torsdagen. Det kändes ok, hon gör allt okomplicerat men var för dagen lite väl "yster". Nyklippt och allt. Jag måste tänka på att ge henne en framridning modell längre på torsdag och verkligen galoppera mycket. Hon blir lätt lite studsig och väl på innan hinder annars.
Ärtan fick gå i ridhuset. Jag red henne på gagbettet. Lite samma som Levara...energin tar ALDRIG slut. Galoppera mycket och släppte stigbyglarna för att själv komma ner i sadeln lite bättre. Jag slarvar lite med det ibland, skärpning:p Avslutade med att hoppa 4-5 språng på ett lågt räcke. Det gjorde hon med bravur:)

Tanken var att även C skulle fått hoppa lite, men det hanns verkligen inte med i söndags. Det får bli imorgon istället. Tyvärr glömde vi kameran i stallet så ingen film på Levara. Men här kommer lite random bilder från helgen...


Vår stora härliga ridbana med super underlag. Gissa om den kommer användas flitigt i vår-sommar!

Vi kör alla nyanser av brunt (inte bara 4,haha). GG träns med frank baines tyglar, antaresförbygel, tekna läderskydd, butetsadel och amerigogjord. Bryter av allt brunt med ett petroliumblått A.S schabrak iaf

Nybyggd infångare med gårdens logotype!

Vårt luftiga ridhus:)

Full aktivitet,superskoj!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tar gärna lite av både eran ridbana och Ärtans energi!

2012-03-05 @ 19:57:18
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- ronda.blogg.se- Häst & Träningsblogg

Sv: Jag varierar också nosgrimmor, tycker det är bra för hästen. Jag har tänkt att prova hack på henne snart, gjorde det för något år sen men hon var så jäkla olydig då, tror att det skulle fungera bättre nu!



Vad fin er anläggning ser ut att vara!

2012-03-05 @ 20:23:26
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Caroline

SV han ska behållas:) Speciellt roligt eftersom han är den enda av de vi fött upp som vi behållt. Har inte riktigt bestämt hur det blir efter betet om jag ska hoppa in honom själv eller någon annan, min kompis som hjälper mig nu är dressyrryttare så därför blir det inte att hon hjälper mig med den biten. Har ju dock flera hopptränare häromkring som tar emot för vidareutbildning så vi får väl se;)

2012-03-06 @ 12:39:21
URL: http://internationalshowjumping.se
Postat av: sara

Ma goood ge mig både ridhuset och utebanan tack haha ! :D

2012-03-06 @ 18:03:42
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Åh så himla fint ni har det!! Det verkar vara världens toppenställe, verkligen! Förstår att du känner dig tillrätta där ;)

2012-03-06 @ 19:10:47
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Lotta

Åh vilket härligt ställe! Den utebanan är to die for!

2012-03-08 @ 08:54:18
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0