Häst ensam eller i flock

Hur har ni det i era stall?

Själv har jag förmånen att kunna välja om min häst vill gå ensam i liten hage eller tillsammans i flock och stor hage. Det är väl underbart med valfrihet:) många stall har inte mark eller tillräckligt med hagar för att kunna erbjuda den servicen. Ärtan har nästan i alla år gått tillsammans med en hagkompis. Särskilt första åren i min ägo var det nödvändigt för att hon skulle stanna kvar i hagen. Min gamle trotjänare agerade bodyguard;) sen allt eftersom att hagar har blivit mindre och lerigare har jag försökt ha henne ensam. Mycket pga skaderisken också. Jag har bara en häst och då är det inte roligt att tvinga hästen vila två månader pga sparkskada eller dylikt. Kan ju tillägga att ärtan är den typ av häst som alltid drar på sig nya sår och skador:(

Sista åren här i Skåne har hon mestadels gått själv, förrutom vissa dagar under sommaren då hon gick i stor hage med kompisar. Nu har jag dock tagit beslutet att låta henne gå i stor hage tillsammans med några andra ston. Hon älskar det! Men oj vad spring det blir. Idag rök ena framskon;)

Men visst är det härligt att se sin älskade häst få vara "häst" igen!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Härligt med en glad Ärtan! :)
Min ena lillpojke blev superlycklig när han fick gå med dom andra efter några dagar ensam i sjukhage, så glad att han inte ville bli fångad utan bara pep och busade så fort man kom i närheten.

Jag har ju total frihet gällande hagar och vill jag så kan alla tre gå i varsin stor hage men vi har alla tre ihop.

2012-11-12 @ 21:14:36
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se
Postat av: Lina

Min häst går med min systers häst. Min är dock som Jekyll and hyde, kan stå och mysa med sin hästkompis för att sekunden senare skrika och slå efter honom. Än så länge inte särskilt allvarligt men blir det mer så kommer vi sära på dem. Annars har jag alltid haft mina ensamma, förra hästen var både häst- och folkilsken :p

2012-11-12 @ 21:17:24
Postat av: Yasmine

Det är lite valfritt om man vill ha själv eller med kompis i vårt stall, dock är de flesta av samma åsikt som du och hästarna går själva. Min häst skulle älska att gå med en kompis men han är alldeles för påflugen att han först skulle äta upp hagkompisens täcken och därefter bli sparkad för att den andra hästen tröttnar på honom...

Så för allas trevnad är min fåle förvisad till celibatiskt leverne ;)

2012-11-13 @ 22:24:40
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0